Sådan skal HR’s perspektiv på god ledelse (og andre HR-initiativer) vinkles
HR er ikke sat i verden for at skabe god ledelse og trivsel!
HR er sat i verden for at skabe vækst for virksomheden via værdiskabende HR-initiativer (som fx god ledelse), som er midler til at nå virksomhedens mål.
En øjenåbnende øvelse for HR-teamet
For nogen tid siden arbejdede jeg med et HR-team.
De var dygtige med mange års HR-erfaring og stor viden om virksomheden.
Jeg lavede en øvelse med HR-teamet, hvor de blev delt i to hold: Hold A og Hold B.
Hold A
Hold A bestod primært af specialister og backoffice HR-kollegaer.
Hold A blev bedt om at tømme deres hoveder for, hvad der var top of mind hos lederne i virksomheden.
Dernæst blev hold A bedt om at notere, hvad virksomhedens organisation skulle være i stand til for at imødekomme top of mind hos lederne.
Hold A noterede en række konkrete egenskaber, som organisationen skulle mestre for at være i stand til at levere på ledelsens top of mind.
Super godt.
Hold B
Hold B bestod af HR Business Partnere med god forretningsviden.
Hold B blev bedt om at tømme deres hoveder for, hvad der var på HR’s dagsorden i virksomheden.
Herefter blev hold B bedt om at notere, hvad organisationen ville blive i stand til, når HR var lykkedes med den overordnede HR dagsorden.
Hold B noterede en lang række – meget generiske HR begreber og tilstande – som fx god ledelse, positiv psykologi, god trivsel, mening osv.
Hold B kom med andre ord frem til en masse (teoretisk) HR-snak!
HR-begreber og tilstande, som er svære at være uenig i, og som gælder i alle virksomheder.
Når man lyttede til snakken hos Hold B, var det umuligt at høre hvilken virksomhed, man var i.
Men stop lige en gang!
HR er altså ikke sat i verden for at skabe god ledelse og trivsel!
HR er sat i verden for at skabe vækst og resultater for virksomheden.
Lad os bare tage god ledelse som eksempel…
God ledelse og trivsel er ikke mål sig selv, men midler til at nå virksomhedens mål.
God ledelse er selvfølgelig vigtig og en helt almindelig forudsætning for, at virksomheden skaber resultater.
Sådan skal HR’s perspektiv på god ledelse vinkles
I vores virksomhed arbejder vi med god ledelse,
så organisationen bliver i stand til udvise/gøre/præstere X, Y, Z & V,
og virksomheden dermed øger sandsynligheden for at nå mål a, b, c & d.
Eller endnu bedre…
Med fokus på at nå virksomhedens mål a, b, c & d, er det nødvendigt,
at vi som organisation bliver i stand til X, Y, Z & V,
og derfor arbejder vi med følgende HR indsatser (som fx god ledelse og trivsel).
[Se også: Hvilke resultater skaber virksomhedens lederudvikling?]
Den store øjenåbner for HR teamet
Tilbage til HR teamet med Hold A og Hold B
Den store øjenåbner for HR-teamet var, at der ikke var overensstemmelse mellem det, som Hold A havde fundet frem til,
at organisationen skulle være i stand til for at imødekomme virksomhedens udfordringer,
og det Hold B var kommet frem til, at HR arbejdede på at gøre organisationen i stand til.
Hele HR-teamet var jo super dygtige til HR og med stor forretningsforståelse.
Men blot fordi opgaven blev stillet, som den gjorde, forsvandt evnen til at forbinde HR og forretning.
Det skete vel at mærke hos de HR Business Partnere, som var tættest på forretningen.
En anden vigtig øjenåbner for HR teamet
Øvelsen gjorde også, at det med ét stod lysende klart for HR teamet; nemlig
Vigtigheden af at bruge hinandens viden, kompetencer og indsigt i virksomheden.
Det kom noget bag på HR Business Partner teamet, at deres backoffice kollegaer kom med væsentlig mere forretningsdrevet bud på, hvad der var nødvendigt for organisationen, end HR Business Partnernes teoretiske HR-snak.
Den kloge kobling mellem HR-indsatser og behov i forretningen skal selvfølgelig ske hele tiden, uanset, hvilken kontekst, vi er i, og måske i særdeleshed, når HR-teamet er hjemme hos sig selv!
Hvordan står det mon til hos dig og dine HR-kollegaer?
Jeg har lavet ovenstående øvelse med mange dygtige HR teams – og den samme historie sker i 95% af tilfældene; at HR teamet ikke får lavet den klog kobling mellem igangværende HR initiativer, og det virksomheden bøvler med i forretningen.
Selv et godt kørende HR team, kan altid blive bedre – lige som det også var tilfældet med HR Business Partner teamet i Novo Nordisk.
De 7 trin til udvikling af Forretningsdrevet HR Team er godt sted at starte, hvis du og dine HR kollegaer også vil stå som en samlet, stærkere og mere resultatskabende HR funktion.
Hvis du er HR-udviklingskonsulent, HR Business Partner eller HR Chef uden et H- team, og du vil gå mere systematisk til værks med udvikling af din HR-rolle, vil jeg anbefale dig at se på:
Hvis du er HR Chef for et HR team, vil jeg anbefale, at du tjekker følgende udviklingsmuligheder:
Erfaringer fra udvikling af HR-teams med afsæt i materiale på min Forretningsdrevet HR online undervisningsplatform.
I al ubeskedenhed, så synes vi selv, at vi var meget godt kørende inden vi deltog i kurset.
Vi har ikke bare øget vores forståelse af forretningen; vi har også øget vores evne til at se os selv som katalysatorer for forandringer i og resultater for forretningen.
Læs om læring & proces for Novo Nordisk HR Business Partner Team
Camilla Ellehave, HR Director, Novo Nordisk
Hele mit team har det seneste halve år haft adgang til Gitte Mandrup’s e-lærings moduler og materialer om HR Business Partnering, og jeg har derudover haft adgang til HR Chef-modulerne.
Mit team af senior HRBP’ere og jeg har haft stor fornøjelse af at høre Gitte Mandrups “Perfekt Partnerskab” på lydbog og tage fat på HR Business Partner kurset. Vi har især været glade for bogen kunne minde os om partnerskabets dynamik – ikke mindst begrebet komplementær handlekraft – og få nye tilføjelser til vores fælles sprog og begreber.
Nogle af modulerne har vi taget som individuelle træningssessioner, som den enkelte selv har valgt til og planlagt, og andre af modulerne har vi taget samtidig og brugt som udgangspunkt for en konkret diskussion eller opgave i teamet.
Vi hørte fx hele lydbogen og lavede 12-minutters øvelsen sammen, og det gav os et helt nyt sprog og forståelse af rollens muligheder, og samtidig en bedre forståelse for forretningens ens og forskelligartede behov. Og det var lige præcis det, jeg havde håbet på, at kurset kunne bidrage til.
Vi har ikke bare øget vores forståelse af forretningen; vi har også øget vores evne til at se os selv som katalysatorer for forandringer i og resultater for forretningen. Vi er blevet endnu bedre til at forudse forretningens behov og endnu bedre til at gen-tænke vores årshjul og kerne-leverancer, så de bliver meningsfulde og værdifulde for forretningen og lederne, som ofte er de udførende aktører.
I al ubeskedenhed, så synes vi selv, at vi var meget godt kørende inden vi deltog i kurset. Kurset har alligevel formået at lægge flere lag på vores HR-faglighed og – måske endnu vigtigere – skabt en helt skarp forbindelse mellem, på den ene side, forretningens udfordringer og strategiske retning, og på den anden side, måderne hvorpå vi bedømmer vores eget arbejde.
Vi bedømmer ikke længere udelukkende vores eget arbejde ud fra en HR-professionel logik og faglighed. Det er jo fint, at vores bidrag er baseret på den nyeste HR-tænkning og gør et fint kunstnerisk indtryk hos modtagerne. Det er bare endnu vigtigere, at vores indsatser gør en forskel for forretningen. Og Gitte’s kursus kan heldigvis hjælpe én videre på sin vej med begge dele.
Så vores opfordring til alle andre HR-teams og -chefer, som tænker, at der stadig er plads til at blive endnu bedre fagligt funderede, eller som gerne vil blive endnu bedre til at bidrage til at skabe forretningsmæssige gevinster er:
- Meld jer til Gitte’s kursus
- Sæt tid af i kalenderen til at deltage i de relevante moduler
- Prioriter diskussionerne, som bliver afledt af de nye indsigter.
Og glæd jer over den rolle, I nu spiller i organisationen og de resultater, I er med til at skabe!
Forløbet har bidraget positivt til, at vi i endnu højere grad udfordrer hinanden på, hvorfor vi gør det, som vi gør og på virkelig at have fokus på balancen mellem den enkelte forretnings behov (og den enkeltes leders behov) og den samlede virksomheds behov.
Læs om læring & proces for Haldor Topsøe HR Business Partner Team
Cecilia Ann Rebild, GM – Head of Leadership and Organizational Development | Human Resources, Haldor Topsoe A/S
Vi har i vores team deltaget på Gitte Mandrups online HR kurser.
Vi kan varmt anbefale kurserne til HR kollegaer i mange forskellige type virksomheder – både hvis HR partner rollen er ny, eller man har arbejdet i den længe – giver dette forløb meget relevant inspiration og læring til, hvordan man fortsat kan skærpe og udvikle sig.
Forløbet har bidraget positivt til, at vi i endnu højere grad udfordrer hinanden på, hvorfor vi gør det, som vi gør og på virkelig at have fokus på balancen mellem den enkelte forretnings behov (og den enkeltes leders behov) og den samlede virksomheds behov.
Kurserne har også medvirket til, at vi er blevet endnu mere tydelige på, hvem vi repræsenterer som HR partner (nemlig hele virksomheden – og ikke enten ledere og/eller medarbejdere).
Kurserne bidrager både positivt til refleksion og er også meget praktisk og anvendeligt med værktøjer. Refleksionen har givet os opmærksomhed om vores egne kompetencer og ståsted i egen rolle samt den røde tråd i det arbejde, som vi udfører. Og den praktiske tilgang er samtidig også meget hjælpsomt med forslag til modeller, spørgsmål, tjeklister og eksempelvis tavletest.
Desuden giver det en stor fleksibilitet at kurset er online, og at vi kan tilgå det hvor og hvornår vi vil. Vi har både arbejdet med vores egen læring og drøftet og fokuseret på, hvad vi som team får ud af at arbejde med kurserne.
Bl.a. har vi ved at dele vores individuelle læringer fra at deltage i online kurset, opnået nye fælles læringer sammen. For os har det fungeret bedst, når vi tydeligt har fået aftalt, hvad vi skal høre/se hvornår og så drøfte det efterfølgende.
Dette forløb er således meget nyttigt, uanset om du & dit team har brug for at lære om Forretningsdrevet HR fra ”scratch” eller gerne vil genopfriskes og/eller udfordres på jeres nuværende antagelser.
Læs om proces & læring for Danske Bank HR Business Partner team
Dagrofa har 9 dygtige HR konsulenter, som alle havde behov for at udvikle deres kompetencer til et nyt niveau, dels drevet af kravene fra forretningen, men også et ønske om selv at udvikle sig. Et hardcore forløb, som alle synes er super fedt…. og lederne kvitterer også.
Læs om læring & proces for Dagrofa HR Business Partner Team
Desirée Breel, HR Business Manager, Dagrofa
Fra HR konsulent til HR Business Partner
HR i Dagrofa har en solid plads ved ledelsesbordet, og kravene til vores leverancer, og måden hvorpå vi leverer, er både øget og ændret. For lederne handler det ikke mere om, at HR bare er hænder og eksperter, men også solide partnere i forskellige projekter, daglige opgaver, forandringsprojekter og hardcore ledelsesbeslutninger.
Et benhårdt HRBP udviklingsforløb
Dagrofa har 9 dygtige HR konsulenter, som alle havde behov for at udvikle deres kompetencer til et nyt niveau, dels drevet af kravene fra forretningen, men også et ønske om selv at udvikle sig. Derfor besluttede HR ledergruppen at give dem et udviklingsforløb, som udviklede dem fra konsulenter til HR Business Partnere.
Deres udviklingsforløb startede i januar 2018 og slutter til efteråret med en eksamen. Hele forløbet er bygget op omkring Gitte Mandrups HRBP online forløb.
For at sikre forankring af læringen, mødes HR konsulenterne 4 gange af en halv til en dags varighed, hvor Dagrofa sammen med Gitte Mandrup har lavet nogle workshops, hvor vi arbejder med alle de elementer, som er i HRBP online forløbet. Ind imellem har vi haft en hel dags træning i forandringsledelse, en dag med kommunikation og 2 dage med procesfacilitering og ‘det gode møde’.
Mellem hver workshop skal HR konsulenterne læse og forberede sig til næste modul. De mødes i mindre grupper med opgaver og sparring. De laver refleksionsøvelser, og midt i forløbet får de en coachingseance med Gitte Mandrup.
Et hardcore forløb, som alle synes er super fedt…. og lederne kvitterer også.
Online kurset har givet os en masse inspiration og refleksion i vores tilgang til at blive en endnu bedre Forretningsdrevet HR Business Partner med et udefra og ind perspektiv og samtidig øget vores fokus på dialogen om resultatskabende HR leverancer koblet til vores forretningsområders strategi.
Læs om læring & proces for Danske Bank HR Business Partner Team
Vi er et Team på 3 HR Business Partnere der det seneste halve år har haft adgang til Gitte Mandrup’s e-lærings moduler og materialer om Forretningsdrevet HR Business Partnering modulerne.
Et af hovedpunkterne i Danske Banks strategi frem til 2020 er en Kulturtransformation (for Danske Bank) globalt. Det sætter naturligvis en helt ny dagsorden for bl.a. vores fokus på det strategiske arbejde med udvikling af forretningsområderne, lederteams etc. samt naturligvis også vores generelle dialog med vores stakeholders.
Derfor har vi i vores team et stort fokus på den strategiske HR agenda og ønsker at stå som en stærk forretningspartner i vores Business Units.
Online kurset har givet os en masse inspiration og refleksion i vores tilgang til at blive en endnu bedre Forretningsdrevet HR Business Partner med et udefra og ind perspektiv og samtidig øget vores fokus på dialogen om resultatskabende HR leverancer koblet til vores forretningsområders strategi.
De nye indsigter og redskaber fra e-learning modulerne har givet os nogle gode muligheder for at italesætte og diskutere, hvordan vi kan forbedre koblingen mellem HR og forretningen samt øge vores evne til at indgå i en tættere dialog med lederne om forretningens mål og planer og HR som værdifuld bidragsyder hertil.
Det har i høj grad givet os nogle gode redskaber og indspark til at booste vores rolle til at blive en endnu bedre Forretningsdrevet HR Business Partner.
Bedste hilsner
Charlotte Thorsen, Charlotte Hove og Gladys Røddik
Mette Wienberg
HR Manager, GLS Denmark
Tak for at være en fantastisk ledercoach på Forretningsdrevet HR. Din evne til at udfordre og motivere mig og mit team har været en afgørende faktor i vores udvikling. Du har formået at bryde barriererne og få os til at tale forretningens sprog, hvilket har gjort en stor forskel i vores samarbejde med resten af organisationen.
Din tålmodighed, dedikation og ekspertise har været inspirerende. Du har guidet os igennem en udviklingsrejse, hvor vi har lært at være mere inkluderende og tættere på forretningen. Vi kan tydeligt mærke, hvordan vores adgang til forretningen er blevet styrket, og hvordan vi nu spiller en mere aktiv og værdiskabende rolle for virksomheden.
Jeg er dybt taknemmelig for din indsats og vil klart anbefale dig som ledercoach til enhver, der ønsker at styrke deres forretningsdrevne HR-praksis. Du er en ekspert i at bringe HR på banen på stærkeste vis og sikre, at vi er med til at skabe værdi for forretningen. Endnu engang tak for din uvurderlige støtte.