Drømmer du om et HR-job?
Er du på udkig efter dit første eller dit næste HR job?
Her er nogle spørgsmål til dig, der er på jagt efter et HR-job.
Det er spørgsmål, som hjælper dig med gøre din søgning mere kvalificeret efter netop det HR-job, der passer bedst til dig, så du ikke bare søger alle de HR jobs, du ser.
Det er spørgsmål, som forbereder dig grundigt til din samtale på det HR-job, du drømmer om.
Spørgsmål, som gør, at virksomheden ikke kan undgå at mærke, hvad du brænder for at bidrage med til virksomhedens organisation og forretning.
Det er i øvrigt også spørgsmål, der er relevante for dig at reflektere over, hvis du har fået det HR-job, du gik og drømte om, men du ikke rigtig synes at have fået fodfæste i endnu.
Hvorfor vil du arbejde i HR?
Hvad vil du svare, hvis du får stillet dette spørgsmål? Eller endnu bedre, hvis du stiller det spørgsmål til dig selv?
Hvorfor vil du arbejde i HR?
Her skal du tænke dig godt om.
I dag er det nemlig ikke nok at svare – fordi du godt kan li’ at arbejde med mennesker.
Det spørgsmål fik Mija Lønvig Frandsen, CHRO, Molslinjen A/S, da hun gik efter sit første HR-job:
Da jeg blev spurgt, hvorfor jeg ville arbejde med HR, kom jeg med det mest tåbelige svar, og fik selvfølgelig ikke jobbet.
Det var også godt det samme, for jeg var ikke klar.
Hør Mija fortælle sin historie i dette uddrag fra et interview, jeg lavede med Mija for år tilbage.
Det er svært at være HR Business Partner, hvis du kun har gået i HR skolen
Du får lige et par mere af Mija’s gode pointer:
Det er hot at være HR Business Partner, men stillingsbetegnelsen bliver misbrugt. Mange steder bliver almindelige HR konsulenter i dag kaldt for HR Business Partnere.
Det er svært at være HR Business Partner, hvis du kun har gået i HR skolen. HR Business Partnering er et mindset og en måde at agere på.
Det er en forudsætning for at arbejde i HR, at du kan lide at arbejde med mennesker, men det er langt fra nok i dagens HR afdelinger.
Det gælder både i private og i offentlige virksomheder (både stat og kommune).
HR skal bidrage til at skabe forretningsmæssige resultater i private virksomheder,
og HR skal bidrage til at optimere økonomien og ydelser til borgerne i offentlige virksomheder.
Det er det, jeg kalder Forretningsdrevet HR.
Derfor skal du også være skarp på, hvordan du kan bidrage til succes og fremdrift i den virksomhed, som du ønsker dig et HR-job i, eller der hvor du allerede har et HR-job.
Derfor er du nødt til at sætte dig ind i hvilke udfordringer og planer, virksomheden her, hvordan du kan matche det behov i et HR-job.
Dette gælder uanset, om du har en formel HR uddannelse, eller om du ønsker at skifte fra et andet karrierespor til HR-sporet.
Hvad er din drivkraft?
Hvad driver dig til at gøre det, du gør – eller til det, du gerne vil gøre?
Hvilken forskel er det, du vil gøre? Og hvordan vil du gøre den forskel?
Hvilket aftryk vil du sætte i et nyt HR-job?
Og hvilket aftryk, vil du efterlade, hvor du er nu? Hvad skal du gøre mere eller mindre af, for at sætte det aftryk, du gerne vil?
Hvad er din drivkraft for at ville arbejde i HR?
Hvad er dit unikke bidrag til en virksomheds HR-afdeling?
Hvilke resultater vil og kan du skabe for virksomheden?
Hør Helle Lund Gregersen, HR Direktør, Middelfart Sparekasse, fortælle om sin vej ind i HR
Alt, hvad vi laver i HR skal understøtte, at kunderne får en god oplevelse i Middelfart Sparekasse.
Jeg er også en af dem, som ikke har en formel HR uddannelse, og arbejder i dag som HR Chef i Middelfart Sparekasse med ca. 300 medarbejdere.
Jeg er traditionelt uddannet og videreuddannet i finans-branchen.
Min vej til HR gik gennem flere år som tillidsmand og medarbejdervalgt i bestyrelsen.
Vi er fire medarbejdere i HR og halvdelen er HR uddannet. Vi supplerer hinanden rigtig godt, og udgør dermed et ret stærkt team med stor indflydelse på strategi.
Hør Anne Katrine Bauer, HR Business Partner, Danfoss, fortælle om sin vej ind i HR
Hvordan hulen kan vi lykkes, uden at have en HR funktion, der går ind i strategiarbejdet?
Mit største ønske er at være med til at skabe en stærk virksomhed.
En stærk virksomhed tilpasser sig ikke blot markedet, den skaber markedet.
I dette uddrag af et spændende interview med Anne Katrine, hører du blandt andet om hendes primære drivkraft for at ville arbejde i HR:
Anne Katrine vil være med til at få tingene til at ske, og til at lykkes i virksomheden, så den udvikler sig i den ønskede retning.
Anne Katrine følte sig alene, da hun blev leder af en strategifunktion, hvor HR afdelingen var fuldstændig usynlig.
Det ville hun lave om på.
Jeg arbejdede med logistik- og prisstrategier, og strategiarbejdet kørte lidt i det skjulte.
Jeg studsede over, at når man havde lavet strategiarbejdet, så skete der ikke mere, når alle templates var udfyldt.
Strategiplanerne blev i powerpoints, og var noget, der blevet snakket om i en lille sluttet flok.
Det kan jo ikke nytte noget, at det kun er en lille gruppe, der ved, hvor vi vil hen med virksomheden.
Hele organisationen skal jo med for at lykkes.
Den allervigtigste nøgle til dette ligger hos HR, der sammen med forretningsenhederne skal finde ud af, hvordan vi arbejder sammen og skaber sammenhæng, så vi lykkes på markedet.
Jeg tænkte:
Hvorfor er det dog, at HR ikke er med i det arbejde?
Hvordan hulen kan vi lykkes, uden at have en HR funktion, der går ind i det arbejde?
Og så påpeger Anne Katrine vigtigheden af, at bruge sin anden faglighed end HR aktivt i dialogen med lederne.
Vi skal bevare nysgerrigheden på og interessen for forretningen, og ikke fortabe os i HR processerne.
Energifyldt interview med Desirée Breel, HR Direktør, Dagrofa Foodservice
Jeg vil aldrig have et helt team kun med “HR goggelogger”.
Jeg vil aldrig have et helt team kun med “HR goggelogger”.
Jeg kan ikke drive en HR partner funktion udelukkende med HR folk, fordi de bliver i deres eget univers.
I dette uddrag af et spændende interview med Desirée, hører du blandt andet om, hvordan hun er meget bevidst om at sammensætte sit HR Business Partner team med en blanding af nogle med HR baggrund og nogle med baggrund i forretningen:
Dem med HR faglighed kan sætte processer i struktur, flow og sammenhæng.
Dem uden HR faglighed kan udfordre, forkorte og simplificere processerne ved at starte med kunden og tage et udefra og ind perspektiv.
Derfor gør det rigtig meget godt at have et blandet HR team, med og uden formel HR baggrund.
Desirée fortæller om en dygtig HR Partner i hendes team:
Jeg ansatte en HR Partner, som forstod, at lederne ikke altid var lige tændte på at følge aktiviteterne i HR årshjulet, fordi de ikke syntes, det gav værdi.
HR Partneren “satte sig” på direktøren sammen med hans ledere og lærte dem at sætte mål, og spurgte ind til, hvad det egentlig var, de gerne vil have ud af deres forretning.
På den måde gjorde hun de årlige samtaler operationelle og anvendelige – i stedet for, at det blev en tasteøvelse for lederne, hvor de skulle udfylde skemaer.
Hun hjalp dem med at nedbryde målene, i stedet for at undervise i, hvordan lederne skulle taste ind i samtalesystemet.
Hun sagde:
Det må I selv finde ud af.
Læs brugsanvisningen. Det gi’r mere værdi, at jeg hjælper jer med at arbejde med jeres mål.
Hun vendte det på hoved.
I stedet for at tage en HR-vinkel på de årlige samtaler, tog hun en salgsvinkel.
Hun gjorde det rigtig godt. Hun blev aldrig teoretisk.
Så hvad er din drivkraft & dit unikke bidrag til HR?
Brug svaret på disse spørgsmål til at formulere din “HR value proposition.
Skriv den i din “about tekst” på LinkedIn.
Brug den i din jobansøgning i skrift og tale, når du byder ind på dit første eller dit næste HR-job.